مدیر پایگاه جهانی شیخ صفیالدین اردبیلی و معاون میراث فرهنگی اردبیل به دنبال انتشار اخباری مبنی بر اعمال تغییراتی در بافت تاریخی شهر اردبیل و حریم بقعه شیخ صفیالدین اردبیلی که در یونسکو ثبت جهانی شده است، تاکید کردند که «هر طرحی در حریم بقعه شیخ صفیالدین باید بر اساس ضوابط حریم این اثر جهانی باشد و جای نگرانی نیست.»
به گزارش ایسنا، در مطالعه و بررسی طرح بافت تاریخی اردبیل، پیشنهادهایی مبنی بر ایجاد میدانگاههایی در حریم درجه یک و دو «بقعه شیخ صفیالدین اردبیلی» مطرح شده است که نگرانهایی را برای این میراث جهانی ایران ایجاد است. در پی این دغدغهها و دلنگرانیها، سوالی مطرح میشود که آیا با اجرای این طرح پیشنهادی، قرار است چه بر سر حریم شیخ صفیالدین اردبیلی خواهد آمد؟ آیا این میراث جهانی را در معرض خطر قرار خواهد داد؟ تعرض به حریم این بقعه تاریخی، با چه مجوزی و به چه بهانهای انجام میشود؟
فردین عینی، مدیر پایگاه جهانی شیخ صفیالدین اردبیلی در اینباره به ایسنا گفت: طرحی مبنی بر «مطالعه بافت تاریخی اردبیل» وجود دارد، که قسمتی از آن به بقعه شیخصفیالدین مربوط میشود. در این راستا جلسهای در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، که دغدغههای خود را مطرح کردیم. فکر نمیکنم این طرح عملی شود، چون سال ١٣٩٩ طرحی به منظور «ساماندهی محوطه پیرامون شیخ صفیالدین» تصویب و به استان ابلاغ شد و اگر قرار باشد طرحی اجرا شود، همین خواهد بود. در این طرح، بافت پیرامونی شیخصفیالدین اردبیلی به همین شکل محفوظ خواهد ماند و پشت قسمت شهیدگاه، سازههای متحرکی برای انجام برنامهها و نمایشگاههای فرهنگی تعبیه خواهد شد، که البته این طرح، همچنان مسکوت مانده است.
مدیر پایگاه شیخ صفیالدین اردبیلی در عین حال تاکید کرد: ۱۸ اردیبهشت ماه سال ١۴٠٢ حریم شیخصفیالدین (که در فهرست میراث جهانی ثبت شده) تصویب و ابلاغ شده است و هیچکس نمیتواند از این حریم تخطی کند. هر طرحی هم باید بر اساس این ضوابط اجرا شود و جای هیچ نگرانی نیست.
عینی درباره آخرین وضعیت این اثر جهانی و اقداماتی که در یکسال اخیر برای حفاظت و مرمت آن انجام شده است، گفت: بودجه تخصیصی سال ١۴٠٢ مبلغی حدود ۶/۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی بود که در زمینههای تعمیر و تجهیز سیستم گرمایشی بخش تجاری مجموعه، تجهیز موزه حمام شیخ و تعمیر سیستم گرمایشی آن، تکمیل رواقهای مجموعه تجاری راسته اونچی میدان، مرمت کاشیکارهای سردر و صحن اصلی، افزایش دوربینهای مدار بسته مجموعه، مرمت سنگفرش حیاط باغ و قسمتی از آجر فرش پشتبام انجام دادیم. همچنین برنامههای اعتبار ١۴٠٣ مشخص شده است. براین اساس، تکمیل کاشیکاریهای سردر، مخزن موزه باستانشناسی، پیشنهاد سه مطالعه به عنوان پروژههای شاخص و حفاظت و مرمت سالانه جزو برنامههای ما خواهد بود. همچنین مبلغ پنج میلیارد تومان در حوزه آزادسازی حریم هزینه کردیم و تملکهایی در این راستا انجام شد.
از قطبهای حملونقل هوایی منطقه تبدیل شود. در سال ۲۰۲۰، ایران با داشتن بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما در ناوگان، توانست حجم زیادی از بار را جابهجا کند.
از سوی دیگر، توسعه ناوگان هوایی تأثیرات مثبتی بر اشتغالزایی در کشور دارد. طبق آمارهای وزارت راه و شهرسازی، صنعت هواپیمایی ایران بهطور مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۵۰ هزار شغل ایجاد کرده است. این شغلها در بخشهای مختلف از جمله تعمیرات هواپیما، خدمات فرودگاهی و عملیات پروازی توزیع شدهاند. این اشتغالزایی به تقویت اقتصاد کشور کمک کرده و در راستای کاهش بیکاری نقش مهمی ایفا میکند. افزایش ظرفیتهای حملونقل هوایی ایران موجب افزایش تقاضا برای نیروی کار متخصص و تکنسینهای فنی نیز شده است.
موفقیت در واردات ناوگان هوایی نو
در سالهای اخیر، ایران موفق به واردات هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی خود شده است که این موضوع در نوسازی و بهبود کیفیت خدمات هوایی کشور تاثیر زیادی داشته است. «محمد محمدیبخش» رییس سازمان هواپیمایی کشور تیرماه سال جاری اظهار کرد: «از ابتدای آغاز دولت سیزدهم تاکنون، با وجود همه مشکلات و موانع ۱۰۱ فروند هواپیما و بالگرد به کشور وارد شده است. در ابتدای دولت سیزدهم هفتهای یک پرواز به عمان داستیم اما حالا پروازهای ۲ سویه در ابن مسیر به ۵۵ پرواز در هفته افزایش یافته و بیشتر آن برای در حوزه درمانی و بهداشتی است.»
وی با اشاره با اینکه سفر هوایی در سبد خانوار نشسته است،افزود: «انجام سفرهای هوایی دیگر متعلق به ۲ درصد جامعه نیست و هم اینک ۶۶ درصد مردم کشور گذرنامه دارند و از هواپیما برای سفر استفاده میکنند. در همین راستا برای توسعه این ناوگان سرمایه گذار بخش خصوصی میتواند برای واردات هواپیما دست به کار شود و دولت نیز ارز مورد نیاز برای خرید هواپیما را تامین میکند، البته هماکنون تعداد صندلیهای پروازی تا ۴۰ درصد افزایش یافته و تعداد هواپیماهای عملیاتی به ۱۷۵ فروند هواپیمای رسیده است.»
اردیبهشت امسال «جعفر یازرلو» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری هم با بیان اینکه از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تا پایان سال گذشته، ۶۶ فروند هواپیما در تایپهای مختلف وارد کشور شد که عمده آنها را هواپیماهای بزرگ تشکیل میدهد، گفت: «در این مدت هفت فروند هواپیمای سبک با کاربریهای آموزشی، حمل اعضای حیاتی بدن بیماران مرگ مغزی و غیره وارد شد.»
جانشین وزیر صمت در امور بازرگانی طی نامهای خطاب به رئیس سازمان توسعه تجارت، خواستار بازگشت کمیته تخصیص ارز به سازمان توسعه تجارت شد.
به گزارش ایسنا، جانشین وزیر صمت در امور بازرگانی طی نامهای به رئیس سازمان توسعه تجارت خواستار تشکیل کمیته تخصیص ارز به سازمان توسعه تجارت همچون روال قانونی گذشته شد.
در این نامه آمده است: «نظر به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، لطفاً دستور فرمائید از ابتدای دی ماه امسال، کلیه امور مربوط به تخصیص ارز در کمیته مزبور و تحت نظارت سازمان توسعه تجارت انجام شود.»
هدف از این اقدام، جلوگیری از ایجاد و توسعه نقاط مستعد رشد ناسالم اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از حذب ۸۰ نفر از نخبگان در این حوزه خبر داد و گفت: سیاست اصلی ما، ارتقای وضعیت معیشتی و اجتماعی اساتید در دانشگاههاست.
به گزارش ایسنا به نقل از وزارت بهداشت، سید جلیل حسینی در نشست وزیر بهداشت با دانشجویان نخبه و استعداد درخشان تاکید کرد: تمامی مواردی که از سوی نخبگان در این نشست مطرح شد، ثبت و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی بسیاری از موارد مطرح شده در نشست را از جمله برنامه های در دست اجرا خواند و افزود: قطعا نسبت به شرایط دانشجویان و کادر سلامت آگاه هستیم و می دانیم که این خدمات، ماحصل تلاش کادر نظام سلامت است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، سپس به بحث آینده اعضای هیات علمی و مشوق های لازم برای جذب و نگهداشت نخبگان اشاره کرد و گفت: سیاست اصلی ما، ارتقا وضعیت معیشتی و اجتماعی اساتید در دانشگاه ها است. همچنین در تلاشیم تا فضای آرام و علمی برای دانشجویان فراهم کنیم. از دانشجویان و اساتید نیز می خواهم تا پیشنهادات خود را به طور مستقیم به حوزه معاونت آموزشی ارجاع دهند و این مسئله می تواند زمینه را برای تعلق سازمانی فراهم نماید.
دکتر حسینی، در بخش دیگری به مسئله افزایش بی رویه دانشکده ها پرداخت و گفت: اصلاح و نظارت بر عملکرد این دانشکده ها در دستور کار وزارت بهداشت است و در تلاشیم تا کیفیت این دانشکده ها مورد ارزیابی و نظارت قرار گیرد.
وی دغدغه اصلی نخبگان را فراهم سازی محیطی برای ماندن و کار کردن خواند و تاکید کرد: همه تلاش ما در این جهت است که این زمینه را فراهم کنیم تا دانشجو به فکر شغل دوم و مسائل معیشتی دیگر نباشند. همچنین آیین نامه تسهیلات آموزشی، پژوهشی و رفاهی استعدادهای درخشان، آیین نامه چهل امتیازی دستیاری و آیین نامه تسهیل ادامه تحصیل در دست اجراست که همگی با خرد جمعی و نظر سنجی انجام شده و تلاش کردیم تا خط سیر مناسبی برای جذب نخبگان داشته باشیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از جذب حدود ۸۰ نفر از نخبگان در دانشگاه های وزارت بهداشت خبر داد و گفت: تلاش می کنیم که سرعت این مسیر بهبود یابد. افراد نخبه بهترین شخص برای پیشنهاد طرح های مختلف هستند و خود نیز می توانند به عنوان مجری در کنار ما باشند. علاقمندان می توانند از طریق دفتر استعدادهای درخشان، پیشنهادات خود را در حوزه معاونت آموزشی ارائه و پس از تایید با مسئولیت آنها اجرایی شود.
انتهای پیام
دوا میکند.
این نگرانیها تنها مربوط به پروژه احداث خیابان انصاری شرقی نیست، موضوع دیگری که برای میراثدوستان محل ابهام و پرسش بوده و موجب نگرانیهایی شده است، مرمت «گراند هتل» در قزوین است.
زارعپور درباره مرمت «گراند هتل» میگوید: گراند هتل چندین بار برای مرمت به بخش خصوصی واگذار شد اما هر بار این اتفاق با مشکل مواجه شد. آخرین باری که این واگذاری شکل گرفت قرار بر این شد که با جدیت مرمت گراند هتل آغاز شود و این اتفاق مبارکی بود. با این حال شنیدهها و دیدهها حاکی از این بود که اتفاق خوبی پیشروی این اثر نیست.
این کنشگر میراث فرهنگی اضافه میکند: ابتدا که تمام محدودۀ گراند هتل را که یک سمت آن رو به خیابان و سمت دیگر آن رو به دولتخانه صفوی است، حصار کشیدند. این حصار کشی این شبهه را ایجاد کرد که قرار است چه اتفاقی بیفتد، این در حالی بود که مسئولان میراث فرهنگی هیچ پاسخی ندادند. به دنبال آن تصاویری در رسانهها پخش شد که نشان میداد کفهایی که مربوط به دولتخانه صفوی است و چون کاوشی در آنجا صورت نگرفته نباید گودبرداری شود، به عمق زیادی گودبرداری و بتنریزی شده است.
زارعپور میگوید: در همایشی که چندی پیش برای «گراند هتل» برگزار شد، مرمتگری مطرح کرد که قرار است دوباره سازهای در محوطه این اثر ساخته شود. این سازه دقیقا جای سازهای ساخته میشود که دهه ۴٠ در محل ساخته شده بود و گویی منطقه ارزاننشین «گراند هتل» بوده است و چندین سال پیش که مخروبه شده بود، تخریب شد. مسئله در کنار تخریب سازه، این است که حال که تخریب شده و اعلام میشود با ضوابط میراث فرهنگی دوباره سازهای جدید احداث خواهد شد، آیا این ساخت و ساز به منظر و عرصه اثر ثبتی (دولتخانه صفوی) آسیب وارد نمیکند؟ آیا نیازی نیست در این بخش هم کاوشی انجام شود؟ سینمایی هم در محوطه گراند هتل وجود داشت که در دوران پهلوی ساخته شده بود و این سینما هم از بین رفته و قرار است دوباره به گفته مسئولان با سازهای سبک احیا شود.
زارعپور اظهار میکند: در ادامۀ این اتفاقها، آقای دارابی (معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) به قزوین سفر میکنند و از این محدودهها بازدید کردند، آن هم بدون حضور هیچ خبرنگار و کنشگری! از دیدگاه ما این نوع بازدید، مُهر تأییدی بود بر اقداماتی که در حال انجام است.
مراقی، دیگر کنشگر میراث فرهنگی قزوین اما بازدید معاون میراث فرهنگی کشور در این ماجرا را بیتاثیر میداند و به ایسنا میگوید: لزوما یک بازدید اداری از پیش تعیین شده بود. آقای دارابی اگر با این انگیزه به قزوین آمدند که یکسری از خواستههای دوستداران میراث فرهنگی و خبرگزاریها را رصد کنند، حداقل باید از دو نفر از مخالفان این طرح میخواستند در این بازدید همراهشان باشند، اما این بازدید بدون حضور هیچ خبرنگار و دوستدار میراث فرهنگی انجام شد.
این کارشناس ارشد مرمت بناها و بافتهای تاریخی در استان قزوین درباره آخرین وضعیت مرمت «گراند هتل» نیز توضیح میدهد: سرمایهگذار «گراند هتل» فوت کرده است و اگر کار مرمتی متوقف شده باشد، به همین دلیل است. البته شاهد انتقال مصالح در یکی دو روز گذشته بودیم و فکر نمیکنم، کار متوقف شده باشد. با این حال ما همچنان خواستار این هستیم که درباره اتفاقهایی که در گراند هتل افتاده است، پاسخ شفافی دریافت کنیم. البته ماجرا را از بازرسی اداره کل میراث فرهنگی قزوین پیگیری کردم و کارشناسی که مسئول بازرسی بود، گفت که تخلفی صورت نگرفته است، در صورتی که گزارشها و تصاویر نشاندهنده تخلف در این اثر است